Αρχική σελίδα (ΕΛΛ) » ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ » ΜΑΘΗΜΑΤΑ Β' ΕΞΑΜΗΝΟΥ » Μαθήματα Επιλογής Β' εξαμήνου » Ευρωπαϊκό Δημόσιο Δίκαιο και Ευρωπαϊκή Ενοποίηση

Υποχρεωτικά μαθήματα Α΄ εξαμήνου

[κωδ. 102] ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ

Διδάσκων: Βασίλης Χατζόπουλος, Καθηγητής

Περιγραφή μαθήματος

Ενώ παλαιότερα η διδασκαλία του Ευρωπαϊκού Δικαίου έκανε τη διάκριση μεταξύ Θεσμικού Ευρωπαϊκού Δικαίου (μελέτη των θεσμών και του κανονιστικού συστήματος της ΕΕ) και Ουσιαστικού Ευρωπαϊκού Δικαίου (μελέτη των κανόνων που στηρίζουν τις πολιτικές και της ΕΕ), η εξέλιξη του ενωσιακού οικοδομήματος και η πορεία προς την πολιτική ενοποίηση οδήγησαν σε μια αλλαγή ορολογίας. Το μάθημα φιλοδοξεί να διερευνήσει τις θεωρητικές προϋποθέσεις ανάδυσης ενός Ευρωπαϊκού Δημοσίου Δικαίου, μέσα από μια “συνταγματική” ανάγνωση της ΕΕ και της ενωσιακής έννομης τάξης, δηλαδή με εργαλεία της συνταγματικής θεωρίας. Με αυτήν τη βάση, θα πραγματευτούμε ζητήματα όπως αυτό της νομιμοποίησης, της δημοκρατίας, της σχέσης ευρωπαϊκής και εθνικών εννόμων τάξεων, του σεβασμού της εθνικής ταυτότητας, της προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ.

Το μάθημα αποσκοπεί στην κριτική κατανόηση των μηχανισμών της ευρωπαϊκής ενοποίησης και στην ανάδειξη των κεντρικών προβλημάτων που θέτει το ενωσιακό κανονιστικό και πολιτικό σύστημα σε σχέση με βασικές παραδοχές του ευρωπαϊκού  συνταγματικού πολιτισμού.

Περιεχόμενο μαθήματος

Στο μάθημα, θα δοθεί έμφαση στο Ευρωπαϊκό Συνταγματικό Δίκαιο. Εξετάζεται η συνταγματική ιστορία της ΕΕ, η έννοια ενός Ευρωπαϊκού Συντάγματος σε σχέση με τους κλασσικούς ορισμούς Συντάγματος και κράτους και υπό το πρίσμα των σχέσεων ευρωπαϊκού και εθνικού δικαίου, καθώς και τα μοντέλα που προτείνονται στη θεωρία. Στη συνέχεια αναπτύσσονται οι βασικές “συνταγματικές” αρχές της ΕΕ: το αξιακό σύστημα της ΕΕ, η αρχή του κράτους δικαίου, η αρχή της διάκρισης των λειτουργιών, η δημοκρατική αρχή. Μελετάται πώς και σε ποιο μέτρο οι αρχές αυτές  ισχύουν στις σχέσεις ΕΕ - κρατών μελών, κρατών μελών μεταξύ τους, καθώς και σε σχέση με τους εθνικούς και τους ευρωπαίους πολίτες. Ειδικότερα απασχολούν τα ζητήματα του ελλείμματος δημοκρατίας και του σεβασμού της πολυμορφίας.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/ήτρια προσδοκάται να έχει αποκτήσει τα βασικά γνωστικά εργαλεία που θα του επιτρέπουν να αναγνωρίζει τα βασικά ζητήματα που συγκροτούν τον σύγχρονο επιστημονικό και πολιτικό διάλογο για την ευρωπαϊκή ενοποίηση, ειδικά σε μια εποχή αμφισβήτησης και κρίσεων. Προσδοκάται επίσης να μπορεί ο φοιτητής να οργανώσει συγκροτημένη άποψη για τα ζητήματα αυτά.

Ενδεικτική βιβλιογραφία

A/A

Θεματική

Βιβλιογραφία – Πηγές

1.

Εισαγωγή – Γνωριμία- Μεθοδολογία μαθήματος – Μεθοδολογία έρευνας*

https://miro.com/app/board/uXjVNmZfFug=/

2.

Γιατί μας ενδιαφέρει η Ευρώπη – Πολίτες της Ένωσης – Άρθρο 2

Άρθρο 2 και 7 ΣυνθΕΕ

Wouters, J., ‘Revisiting Art 2 TEU: A True Union of Values?’ (5:2020) European Papers, 255-277.

Riedl,  B.,  ‘The case against enforcing the Article 2 TEU values independently’ (31.03.2025) European Law Blog.

ΓΕ Capeta, Προτάσεις επί της C-796/22, Επιτροπή κ Ουγγαρίας (LGBTQ)

3.

Βασικές έννοιες ενοποίησης – Σύγκριση ΕΕ, ΣτΕ, ΠΟΕ*

Tsebelis G, Garrett G. The Institutional Foundations of Intergovernmentalism and Supranationalism in the European Union. International Organization. 2001;55(2):357-390.

de Witte B. The European Union as an international legal experiment. In: de Búrca G, Weiler JHH, eds. The Worlds of European Constitutionalism. Contemporary European Politics. Cambridge University Press; 2011:19-56.         

4.

Ιστορική και Πολιτική εξέλιξη της ΕΕ*

(Διεύρυνση – Εμβάθυνση – Νέα όργανα – Θεσμική ισορροπία)

Grok on Federalist theories

Weiler, J., ‘The Transformation of Europe’ (100: 1991) Yale Law Journal, 2404-2483.

Moravscick, A., ‘Negotiating the SEA: national interests and conventional statecraft in the EC’ (45:1991)  International Organization, 19-56.

5.

Κατανομή Αρμοδιοτήτων: αρχές επικουρικότητας κτλ – Νομική Βάση

Άρθρα 2-6 ΣυνθΛΕΕ

Dougan, M., ‘ EU Competences in an Age of Complexity and Crisis: Challenges and Tension in the System of Attributed Powers’ (61:2024) CMLRev, 93-138.

Engel, A & Zemskova, A, ‘The Good, the Bad and the Ugly? The Choice of Legal Basis in EU Digital Finance’ (10:2025) European Papers, 435-450.

European Parliament Research Service, ‘Legal bases in Article 122 TFEU: Tackling emergencies through executive acts’ (April 2025)

Beta e.a. ‘The Legal Basis for EU Security Guarantees for Ukraine’ PILPG (2/5/25)

6.

Διαχείριση κρίσεων - Ultra vires?

European Parliament Research Service, ‘Legal bases in Article 122 TFEU: Tackling emergencies through executive acts’ (April 2025).

de Witte, B., ‘The EU’s COVID-19 Recovery Plan: The Legal Engineering of an Economic Policy Shift’ (58:2021) CMLRev, 635-682.

Απόφαση Weiss, C-493/17, EU:C:2018:1000.

Riedl, B. ‘ Ultra vires Control and European Democracy’ Verfassungsblog (18.06.2021).

Μεταξάς, Α., ‘Ευρωπαϊκό δίκαιο και το Πολιτικό: η απόφαση Weiss του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου της Γερμανίας’ (2:2020) ΕφημΔΔ, 186-204.

7.

Πηγές δικαίου – Οδηγίες - Διεθνές Δίκαιο

(Οδηγίες, κανονισμοί κτλ – GDPR – Actification)

Άρθρα 288-292 ΣυνθΛΕΕ

Ovadek, M., Legislative output of the EU

Toskhov, D., ’50 years of European Legislation’

Papakonstantinou, V., & de Heert, P., ‘The Regulation of Digital Technologies in the EU: The law-making phenomena of “act-ification”, “GDPR mimesis” and “EU law brutality”, (2022) Technology and Regulation  48-60; https://doi.org/10.26116/techreg.2022.005

Craig, P. (2009) “The Legal Effect of Directives: Policy, Rules and Exceptions” (34:2009) EurL Rev, 349-377.

Επιτροπή κ Ουγγαρίας (ανώτατη εκπαίδευση), C-66/18, EU:C:2020:792 .

Conconi, Paola ea ‘EU Trade Agreements : To mix or not to mix, That is the Question’ 55:2 JWT (2021) 231-260 .

8.

Αυτονομία της ΕΕ: εσωτερικά

(Άμεση εφαρμογή – Υπεροχή – Επικλησιμότητα)

26/62, Van gen en Loos

6/64, Costa v ENEL

11/70 Internationalen Handelsgellschaft

C-6&9/90, Francovich [1991]

C-224/01 Köbler [2003]

Lindeboom, J., ‘Why EU Law Claims Supremacy’, Oxford Journal of Legal Studies (38:2018) 328–356

9.

Αυτονομία της ΕΕ: εξωτερικά

Kadi C-402/05P  

Achmea C-284/16

Komstroy C-741/19

Γνωμοδότηση 2/13,

Polakiewicz, J & Suominen-Picht, I. ‘A Council of Europe Perspective on the European Union’s Accession to the European Convention on Human Rights’ (9:2024) European Papers, 729-744

ΕΔΑΔ: (30696/09) MMS v Greece and Belgium, 2010

ΔΕΕ: C-411/10 & 439/10 NS v Home Dept, 2011

10.

Θεμελιώδη δικαιώματα στην Ευρώπη

Το κείμενο του Χάρτη: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX%3A12012P%2FTXT

Sarmiento, D. (2013). “Who’s Afraid of the Charter? The Court of Justice, National Courts and the New Framework of Fundamental Rights Protection in Europe” Common Market Law Review, 50(5), 1267–1304.

Το κείμενο της ΕΣΔΑ

Dikov, G. & Chernishova, O., ‘ The European Human Rights System’

Levantino, F. e.a. ‘Advancing the Protection of Fundamental Rights Through AI Regulation: How the EU and the Council of Europe are Shaping the Future’ (27.06. 2024) European Yearbook on Human Rights, https://ssrn.com/abstract=4881656

 

11.

Ψηφιακός Συνταγματισμός

 

Καν. 2016/679, GDPR, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX%3A02016R0679-20160504  + Weaponized Court in Schrems

Καν. 2022/1925, DMA), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX%3A32022R1925. BRUEGEL ‘Compliance principles for the DMA’ https://www.bruegel.org/policy-brief/compliance-principles-digital-markets-act

Regulation (EU) 2022/2065 (Digital Services Act), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R2065. Husovec M. & Roche-Laguna, I. ‘DSA : A Short Primer’, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4153796v

Καν. 2024/1689 AIA, https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj/eng . Και το briefing του ΕυρΚοιν. Και Vainionpää, F., e.a. (2023). ‘A Review of Challenges and Criticisms of the European Artificial Intelligence Act (AIA)’.

Claudia Padovani & Mauro Santaniello, Digital constitutionalism: Fundamental rights and power limitation in the Internet eco-system, 80 INT. COMMUN. GAZ. 295 (2018)

Giovanni de Gregorio, ‘The Rise of Digital Constitutionalism in the EU’, International Journal of Constitutional Law (2021) 19:1, 41–70, https://doi.org/10.1093/icon/moab001

Anu Bradford, The Brussels Effect, 107 Nw. U. L. Rev. 1 (2015).

Hatzopoulos, V. ‘The EU as an exporter of digital rules and standards? The case of the DSA and the DMA’

12.

Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση

Hatzopoulos, V., ‘Governing the Digital Powerhouse: State of Affairs and Challenges for the EU’ in D. Chryssochoou, C. Gortsos, V. Hatzopoulos and A. Passas (eds) European Governance in Times of uncertainty – Gouvernance Européenne en temps de incertains - Liber Amicorm Constantine A. Stephanou, Nomiki Vivliothiki, (2021), 349-367.

Hatzopoulos, V., ‘From Hard to Soft: Governance in the EU Internal Market’ in C. Barnard, M. Gehring and I. Solanke, Cambridge Yearbook of European Law 15, 2012-13 (Cambridge: CUP, 2013) 101-137.

Hatzopoulos, V., ‘Why the Open Method of Coordination is bad for you: a letter to the EU; European Law Journal 3/2007 p. 309-342.’

Z. Davies & A. van Wayenberge ‘ Better Regulation by Standards? Harmonized Technical Standards, Transparency and the Rule of Law’ (2025) CMLRev 62:1, 147-174.

13.

Αρνητική vs Θετική ολοκλήρωση  - Ο ρόλος του Δικαστηρίου - Προδικαστική παραπομπή

van den Brink, M., ‘Institutional Choice in the Internal Market’ (87:2024) Modern Law Review 1031–1053.

Μεταξας, Α., ‘Ευρωπαϊκό δίκαιο και Ελληνική δικαιοσύνη: Ένας αναγκαίος διάλογος (19:2023) Ευρωπαϊκό Δίκαιο, 135-140.

14.

Σύνοψη - Ερωταπαντήσεις

 

Αξιολόγηση

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων η ενεργός συμμετοχή όλων των φοιτητών/τριών είναι απαραίτητη. Με αυτήν τη λογική οι φοιτητές/τριες προετοιμάζονται για κάθε συνάντηση/μάθημα και παρουσιάζουν, μετέχουν σε συζητήσεις ή υποθετικές διαβουλεύσεις που λαμβάνουν χώρα μέσα στον χρόνο του μαθήματος. Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ Η ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΠΗΓΩΝ (οι οποίες είναι όλες διαθέσιμες μέσω των υπερσυνδέσμων του παρόντος) ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ προϋπόθεση για την επιτυχή διεξαγωγή του μαθήματος.

Η αξιολόγηση του μαθήματος βασίζεται κατά 60% στη διαρκή συμμετοχή των φοιτητών/τριών και κατά 40% σε μια προφορική εξέταση/συζήτηση που θα λάβει χώρα στην τάξη, εφ’ όλης της ύλης, κατά το τελευταίο μάθημα. ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΤΥΠΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ.